Kaip susiplanuoti daržą

 Daržas mano nėra idealioje vietoje bent jau keliais atžvilgiais:

- tikrai mūsų sodyboje yra žymiai dėkingesnių vietų daržovėms augti - už beržyno, kur susidaro palankesnis mikroklimatas, viskas auga ir bręsta anksčiau, greičiau, ir moliūgai užauga gigantiški ten, vat bėda, kad iki ten 100 m eiti. Taigi daržą perkėliau arčiau namų.

- daržas apsuptas pušų ir beržų, nėra jis nuolat puikiai apšviestas, nėra labai atviras, taigi mano daržovės turi pakęsti laukinių medžių kaiminystę;

- na ir apskritai viskas yra tokioje 4 zonoje, t.y. detalesnį paaiškinimą rasite pavyzdžiui čia. Ką tai reikškia? O tai reiškia kad labai jau atsparūs ištvermingi augalai turi būti, kad galėtų ištverti tokius temperatūrų svyravimus. Šiaip daug kur pateikiama ir yra nuomonė kad šiltėjant klimatui jau Lietuvoje nėra tos 4 zonos, kad jau visur 5 minimum (google įvesti 'frost hardiness zone'), bet ji yra, oj yra... Beje rašau šį įrašą tą žiemą, kai žemiau -14 laipsnių temperatūra nėra nukritusi, o taip yra pirmą kartą per 11 metų. Taigi aš esu budri ir manau tai tik laiko klausimas kada kitą žiemą bum ir - 28 kokią naktelę bumbtels.

Na o ką tai reiškia daržui? Tai reiškia, kad birželio pradžioje pas mane po agroplėvele pridengti pomidorai šiltnamyje gali nušalti. Tai reiškia, kad ridikėliai, rukola, salotos pas mane augti normaliai gali tik šiltnamyje. Apie pomidorų ir agurkų auginimą lauke aš net kalbėti nenoriu - su agurkais aš pasižaidžiu ir lauke (šiemet jau ir to nedarysiu) bet pomidorų - na tiesiog gaila žiūrėti kaip vasaros liūtys juos be gailesčio sunaikina.

Daržininkaujant 4 zonoje privalai turėti šilnamį, o geriausia du, na arba vieną bet didelį. Štai maniškiai:

Dabar svarbus momentas. Kodėl aš daržininkauju. Dėl natūralaus, ekologiško, skanesnio ir sveikesnio maisto. Ir dar dėl to kad man patinka procesas ir rezultatas. Dėl sutaupymo - nejuokaukite, tiek kiek kainavo šiltnamiai ir laistymo jiems įrengimas, tai atsipirktų lygiai "niekada". 

Taigi, kaip planuoti daržą - perspėju, nesu profesionalė, tik mėgėja. Todėl tai mano supratimas, išmoktos pamokos ir išvados, ne daugiau.

Reikėtų pradėti nuo rudens matyt, nes rudenį aš sutvarkiau braškes - pasodinu jų isišaknijusius daigus į atskirą lysvę. Šįkart panaudojau plėvelę, žiūrėsime kas gausis. Dar pasodinau žieminius česnakus. 

GĖLĖS. Nusprendžiau, kad reikia žymiai daugiau gėlių darže. Tai, kad serenčius reikia sodinti pomidorų šiltnamy -  tai taip, visi žinom, tačiau noriu šįkart ženkliai daugiau naudingų gėlių visur - noriu, kad gėlės žydėtų kiekvienoje lysvėje. Lysvės pas mane pakeltos, taigi kiekvienos lysvės kampelyje bus pasodinta viena iš šių: medetkos, serenčiai, nasturtos, vaistinė agurklė. Gėlės sukuria ir įvairovę, kas visuomet palanku ekosistemai, padeda kovoti su nepageidaujamais kenkėjais ir pritraukia pageidaujamus vabzdžius. Ir kas labai svarbu - daržas juk jūsų kūryba: gėlės sukuria tokią atmosferą, kad jausmas būti darže yra neįtikėtinai malonus. Kelios sėklytės lysvės kamputyje - ir daržas transformjuojasi iš ūkiško į pasakišką :)

IDĖJOS. Štai čia reikia išmokti pamoką man. Daug idėjų kyla, ką nors kur nors užmačius. Ką su tuo daryti? Užsirašyti, pasižymėti, išsisaugoti! Nes vasario mėnesį prisėdus dėlioti planus, dalis idėjų lieka užmirštos. Na o kokia gi šių metų mano pagauta idėja? Noriu vienoje iš lysvių pasodinti pelėžirnių - be galo gražu, kai jie užauga su konstrukcijos pagalba, plius puokštės labai gražios. Netikit? Štai jums pavyzdys kaip tai galėtų nuostabiai atrodyti jūsų darže, pakeltoje lysvėje:

KONSTRUKCIJOS. O štai praeitų metų idėja buvo vijoklinių šparaginių pupelių sodinimas įrengiant konstrukiją tarp dviejų pakeltų lysvių taip taupant vietą. Apart vietos sutaupymo, daržą tokie sprendimai paįvairina, puošia. Labai pasiteisino, būnant po ta konstrukcija smagu rinkti pupeles - jos svyra į vidų, apačion, yra gerai matomos, patogu surinkti derlių:


ATSARGŲ REVIZIJA. Užsilieka tų sėklų iš praeitų metų, todėl revizija ko dar yra, kad nepripirkti to ko nereikia, yra geras ir atsakingas dalykas (madinga dabar sakyti "tvaru"). Tada sudarau sąrašą, ką apskritai noriu auginti, ir su sąrašiuku - į parduotuvę. Aišku, parduotuvėje visuomet pamatai kažką viliojančio ir nusiperki papildomai... Bet nebūtinai.

BRAIŽOME PLANĄ. Nupaišau planą ir sudėlioju ką kur sėsiu bei kur kam palikti vietos. Iš esmės logika čia primityvi: pirma, sodinti taip, kad aukštesni augalai labai neužgožtų vėliau besistiebiančių ir mažesnių augalų, arba kad užaugę nenustelbtų labai. Man patinka ir, sako, naudinga, kai lysvėje neauga tik viena kokia daržovė, ta prasme kad vienoje lysvėje būtų kelios skirtingos rūšys. Galbūt kažkam tai neatrodo tvarkinga, bet kalbama, jog augalams taip geriau, na ir taip kiek žaismingiau. Čia svarbu žinoti ko šalia ko negalima sodinti. 

NESUTARIANTYS AUGALAI. Na sakykim reikia žinoti, kad kai kurie augalai jaučia vieni kitiems neapykantą :) Sakykm, lyg atrodytų kad krapus galima sėti bet kur. Beveik. Vat šalia morkų tik tikrai nereikėtų. Pupelės nedraugauja su česnakais ir laiškiniais česnakais. Smidrai su bulvėm ir svogūnais, Žirniai pykstasi su svogūnais ir česnakais. Žodžiu, tiesiog šalia vienas kito nesodinkit.

Dar gerai žinoti, kokias gėles šalia ko sodinti, kad pagelbėtų ir apsaugotų nuo blogiukų kenkėjų.

SĖJOMAINA. Aš jos netaikau, nes lysvės pakeltos, ir žemę galima pakaitalioti. Pas mane nuo praeitų metų apskritai visose lysvėse - kompostas.

KAMPELIS SAU. Daržas - ir mano karalystė. Ne tik daržovių. Todėl labai noriu pasistatyti ten staliuką su kėdutėmis. Kartais ten pasėdėti, jei tik uodai leidžia. Labai tikiuosi, kad šiemet įgyvendinsiu šį užmanymą.

ĮSIGYKITE ANČIŲ. Juokauju cha cha cha. Bet jeigu rimtai, tai antys sulestų sraiges ir šliužus. Na bet jau čia per rimtas žingsnis man būtų tos antys...

AUGALŲ SARAŠAS:

ŠILTNAMIUOSE:

pomidorai, agurkai, čili pipiriukai, paprikos, ridikėliai, salotos, rukola, keli braškių krūmeliai, bazilikai, krapai

LYSVĖSE: 

braškės, česnakai, svogūnai, krapai, cukinijos, moliūgai, petražolės, laiškiniai česnakai, žirneliai, šparaginės pupelės, morkos, burokėliai, špinatai, garbanotieji kopūstai

PRIESKONIAI: 

raudonėlis, rozmarinas, majrūnas, čiobrelis, levanda, melisa, mėta, juozažolė, ramunėlės, anyžinis lofantas, melisa

GĖLĖS:

medetkos, serenčiai, nasturtos, vaistinė agurklė

IR DAR:

Dar noriu pasodinti tarp gėlių smidrą, bet tik kaip dekoratyvų augalą kol kas Dar visai diemedį norėčiau įsodinti. Pelynas būtų irgi gerai.

Štai toks mano daržo planas. Reikia dabar susigaudyti mėnulio kalendoriuje ir planuoti sėti pipirus ir pomidorus. Jeigu bent vienas mano mėgėjiškas pamąstymas jums naudingas - tai man didelis džiaugsmas. 

Ir kaip sakoma, tie kurie sodina sodą / daržą - tie tiki rytojumi. Tai čia apie mus :)

Komentarai

Populiarūs įrašai